06.08.2022
Książeczka mieszkaniowa, choć trochę już zapomniana, nadal może posłużyć jako wkład własny do kredytu mieszkaniowego. Twój bank na podstawie zaświadczenia banku PKO BP o stanie oszczędności i premii gwarancyjnej uwzględnia te środki w treści umowy kredytowej. Po zawarciu umowy kredytu mieszkaniowego likwidujesz książeczkę mieszkaniową i PKO BP przekazuje środki do Twojego banku, a Twój bank razem z kredytem na konto zbywcy lub dewelopera. Termin na likiwdację książeczki to 90 dni od daty zawarcia umowy kredytowej.
Pamiętaj jednak, że nie każdy bank akceptuje książeczkę mieszkaniową jako wkład własny. Przykładowo w ING lub mBanku takiej możliwości nie ma. Środki jednak nie przepadają, bo możesz wtedy zlikwidować książeczkę w terminie 90 dni od daty aktu notarialnego nabycia nieruchomości.
Co się zmieniło w 2021 roku?
Od 19 stycznia 2021 r. musisz zarejestrować książeczkę mieszkaniową w oddziale PKO BP.
Jest to ważne, żeby uniknąć problemów z likwidacją książeczki i dobrze to zrobić do końca 2022 roku. Jeśli nie dokonasz rejestracji do 31 grudnia 2022 roku to wypłata premii gwarancyjnej będzie możliwa dopiero od 1 stycznia kolejnego roku po dacie zarejestrowania.
Czynności uprawniające do premii gwarancyjnej
Jednym z elementów które się zmieniły to kwestia nabycia w częściach ułamkowych.
Według starych zasad nabycie
było podstawą do uzyskania premii gwarancyjnej z wyjątkiem nabycia w częściach ułamkowych.
To się zmieniło.
Obecnie podstawą do uzyskania premii gwarancyjnej jest również dla opisanych wyżej przypadków nabycie w częściach ułamkowych, o ile Twój udział wynosi minimum 25%.
Szczegółowe informacje znajdziesz w Informatorze PKO BP
Autor wpisu
Bożena Myszczyszyn Ekspert Kredytowy Poznań
W: Ekspertka.pl
T: 607-212-013 | bozena.myszczyszyn@ekspertka.pl
Nawet drobny błąd w umowie kredytu hipotecznego może mieć poważne skutki. Niedopatrzenia w zapisach potrafią prowadzić do nieporozumień z bankiem lub nadpłat. Warto wiedzieć, jak je wykrywać i na co reagować od razu. Umowa kredytowa to dokument...
Przed udzieleniem kredytu bank musi dokonać szeregu czynności, które mają na celu ocenę wniosku kredytowego. Szczegółowa analiza zdolności kredytowej to podstawa do określenia wysokości i parametrów zobowiązania finansowego. Banki są zobowiązane...
Poprawa zdolności kredytowej wymaga strategicznego podejścia do zarządzania finansami oraz budowania pozytywnego wizerunku w oczach banków. Oto kilka wskazówek: Udokumentowanie dochodów: Wszystkie źródła dochodu powinny być oficjalne i widoczne...
Nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków, która została wprowadzona w roku 2023, ustanowiła ważne zmiany w przepisach dla właścicieli nieruchomości. Zgodnie z nowymi wytycznymi w przypadku mieszkań w bloku oraz domów jedno- lub...
Ubieganie się o wspólny kredyt hipoteczny przez małżeństwo daje lepsze możliwości, można uzyskać lepsze warunki finansowania oraz wyższą kwotę zobowiązania. Jednak istnieją sytuacje, gdy korzystniejsze jest wzięcie kredytu przez jednego ze...